Steeds meer ziet u websites voorbij komen die geschikt zijn voor Mobiele Telefoons, Tablets en Computers. Dit noemt men in de Webdesign wereld “Responsive Webdesign”, het zorgt er namelijk voor dat uw website op de juiste manier wordt weergegeven op het internet.
Wat is Responsive Webdesign
Met Responsive Webdesign raakt u ook de klanten die alleen gebruik maken van hun mobiele telefoon of tablet. Door de website automatisch te laten schalen met het apparaat dat men op dat moment gebruikt kunt u de bezoeker precies laten zien wat ze willen zien, zonder overbodige luxe.
Bijvoorbeeld: Op de computer ziet u deze blog met veel informatie en aan de rechter kant een balk met extra tabbladen, informatie en links. Op een mobiele telefoon is dit niet van belang om te laten zien, waardoor je weer extra ruimte vrij maakt om precies te laten zien wat jij wilt dat de bezoeker ziet. In dit geval dus de blog!
Waarom zou ik dit gebruiken?
- Responsive Webdesign is gebruikersvriendelijk. Als de bezoeker de website op een tablet of mobiele telefoon bekijkt, heeft men geen last van overvolle webpagina’s met reclame, informatie en links.
- Google houdt van Responsive Webdesign! Sinds Mei 2015 neemt Google dit ook mee in de website ranking. Websites die responsive zijn zullen dan ook door Google als Mobiel vriendelijke worden weergegeven.
Google is zeer blij met de komst van Responsive Websites, u krijgt zelfs te zien of een website geschikt is voor mobiel!
Geschiedenis van Responsive Webdesign
De term responsive webdesign is in 2010 bedacht door Ethan Marcotte.
Marcotte merkte op dat steeds meer bedrijven investeerden in een mobiele website om hun klanten en bezoekers ook mobiel een goede ervaring te bieden. Maar aangezien het groeiende aantal apparaten allen hun eigen resolutie en/of afmetingen had, was één mobiele website niet de beste oplossing.
In plaats van mobiele websites te bouwen in vaste afmetingen, bleek dat het veel praktischer was om te ontwerpen in percentages en andere relatieve eenheden.
Enkele Responsive Webdesign Begrippen
- Responsive Webdesign
Responsive webdesign is een manier van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring. Het ontwerp van een responsive website rekt en krimpt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of kwaliteit van de gebruikersinterface. - Breakpoints
Als het zichtbare gedeelte van de browser (ook wel viewport genoemd) smaller gemaakt wordt, kan het zijn dat de website niet meer optimaal bruikbaar is. Een voorbeeld is een sidebar die bij een kleine viewport in de weg komt te staan van de content. In zo’n situatie is het gebruikelijk om een “breakpoint” te maken in de CSS en de sidebar niet meer rechts te laten zweven, maar onder de content te zetten.
Breakpoints staan niet vast. Gebruikelijk is om de site te schalen in de browser en een breakpoint te kiezen wanneer de website niet meer optimaal vertoond wordt. - Media Queries
Media queries geven de webpagina een indicatie van de afmetingen van het apparaat waarop de website wordt bekeken. Vaak wordt de breedte van het scherm als uitgangspunt genomen. Ook kan de website rekening houden met de pixeldichtheid van een beeldscherm, om bijvoorbeeld afbeeldingen op een hogere resolutie te laden. - Adaptive Webdesign
Adaptive Webdesign maakt gebruik van een automatisch detectie script waardoor bezoekers alleen webpagina’s te zien krijgen die geschikt zijn voor het apparaat waarmee ze op dat moment aan het werk zijn. Het design beschikt dus over verschillende versies, ontwerpen en teksten die alleen ontwikkelt zijn voor een specifiek apparaat. De website kan beter worden afgestemd op de functionaliteit van het apparaat. Daardoor wordt de kwaliteit van de gebruikerservaring verhoogd.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een responsive website voor uw website? Neem dan contact op met Hexco Webdesign &Optimalisatie voor een vrijblijvend gesprek.